«

»

Mar 16

Jom Belajar Loghat Kelantanese…

Assalamualaikum dan ape khabar anda semua hari ni? Aku hari ni nak kongsi nga anda semua beberapa perkataan dari dialek atau loghat Kelantan untuk anda semua. Mesti korang bersemangat nak belajar ye tak? Mana la tahu dapat aweks dari negeri ni ke. Xke susah nak berbual kalau tak tahu maknanya. Kan xpepasal kita dok mencarut tapi kita xtahu plak maknanya..ha3.

Actually perkataan ni aku ambik dari fb kawan aku. Terdapat 100 perkataan yang biasa digunakan di negeri Che Siti Wan kembang ini. Ade gak perkataan yang aku tak tahu. Xsemua perkataan tu dugunakan menyeluruh kat negeri ini. Kadang2 tu beberapa daerah je yang guna…ha3.. Tapi aku suka belajar bahasa Kelantan ni. Sebabnyer aku memang orang kelantan..hehe3.

Kat Bawah ni aku ade letakkan 100 perkataan untuk korang tengok2. Kalau xpaham tu tanya dalam ruangan komen kat bawah ea. lain kali kalau aku ade masa aku tambah la lagi perkataan tu. Mana la tahu kot2 berminat ke nak belajar bahasa ni. Kalau datang melancong kat negeri ni bolehlah praktis kecek/cakap kan..

oh kelate negeri ku...

1. Agah = sombong

2. Aloh la = mengeluh

3. Bekok = bergurau

4. Bekwoh = kenduri,biasanya kenduri kawin

5. Bera = lari bertempiaran

6. Beso = biasa

7. Blana = banyak-kuantiti yg banyak

8. Blana-kokna = terlalu banyak

9. Blarok = berarak semasa majlis kawin

10. Bleber = berleter

11. Blengah = rasa tidak selesa-melekit

12. Blikat = bahagian belakang badan

13. Bojen = fesyen atau style rambut

14. Borak = semakin parah-sakit

15. Brehi = menyukai atau minat

16. Brembah = bergaduh- utk haiwan

17. Brona = membuat perangai-menangis

18. Brunga = berlari

19. Cakduh = mereka yg kurang kemas

20. Cakpuh-cakpuh = perbuatan melompat2

21. Cedung = bersawah

22. Cekak = larat

23. Cetong = gayung

24. Cok = cangkul

25. Cokek = mencucuk jari ke pinggan org lain

26. Cokoh = duduk

27. Colek = pencicah

28. Come-lote = terlalu cantik

29. Culah = liar,tidak jinak(haiwan)

30. Derak = keluar bersiar-siar

31. Dumoh = rumah

32. Ejas = memikat

33. Gege = bising

34. Glecoh = tergelincir

35. Glegaa = lantai

36. Gorek = pengasah pensel

37. Grentok = jambatan

38. Gubak = kedudukan yg terakhir

39. Hambak = mengejar

40. Hudoh-banga = sangat hodoh

41. Igak = tangkap

42. Itee-lege = terlalu hitam

43. Jelo = terlebih

44. Jenero = tertido

45. Jerik = menangis

46. Jet = perbuatan menendang

47. Jolo = betul

48. Jula = dahan pokok

49. Kalar = pensel warna

50. Kale = pensel

51. Kekoh = gigit

52. Kelik = balik

53. Kemah-kemim = ikatan yg terlalu ketat

54. Kerah-kejun = kaku

55. Khenak = membuat jahat

56. Kicik = membuang air besar tidak sengaja(sedikit)

57. Kore = sejenis alat utk memarut kelapa

58. Kube-lembe = berselerak

59. Kuca-bara = berselerak

60. Kura = menconteng

61. Lak’eh = tidak bermaya

62. Lorak = melakukan kerja kelam kabut(nak cepat)

63. Manis-letin = amat manis

64. Masem-purik = amat masam

65. Masin-perak = amat masin

66. Meroh-mere = merah padam

67. Meroh-nyalo = merah yg sgt terang

68. Meta = sekejap

69. Mokte = rambutan

70. Mongek = pembonceng motosikal

71. Mulo = masa lampau

72. Nacar = terlajak

73. Ngelik = mengelak dari sesuatu

74. Ngenkok = menyenkeh

75. Ngolek = gelecek bola

76. Nyetok = kejang

77. Pahit-lepe = terlalu pahit

78. Panah-cen-cen = amat panas(cuaca)

79. Parok = parah

80. Pekong = membaling sesuatu

81. Perik = serik

82. Pitih = duit

83. Prange = tempat letak ikan utk dibakar

84. Puteh-lepuk = amat putih

85. Ralik = berkhayal atau mengelamun

86. Rekngan-napun =ringan sangat

87. Repih = mematahkan

88. Royak = beritahu

89. Samah = 50 sen

90. Sengoti = betul-betul(tidak tipu)

91. Sokmo = selalu

92. Suloh = dahi yg luas

93. Sumbak = tertekan

94. Tawa-leba = tawar

95. Tebolah = cuai

96. Tiok = menangis

97. Tok rok = tidak larat

98. Trembe = benda yg tergantung tp tidak kemas spt baju

99. Tubik = keluar

100. Turik = sakit telinga akibat bunyi bising

 

Amacam? Agak boleh paham ngan ingat x? Ha3.. Aku konpom korang mesti xpaham pada mulanya kan.. xpe la. Practise make perfect kan.. Acu cba try test cakap ngan member2 dari kelantan. Agak2 diorang paham tak. apepom aku harap korang enjoy la belajar loghat kelate ni..Next time aku tulis lagi ea. Selamat Berjumpa lagi..

AM: Payoh jugok nok tulis perkatae kelate ni deh. Kalu sebut tu sene jah, Nok tulih ni jadi ko payoh pulok. Sapo2 hok nak share tu share jelah deh. Bia oghe lain pakat blaja bahaso kito belako. Baru mudoh kigho pahni..he3

 

Share Button
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

35 comments

Skip to comment form

  1. paihujey

    yakboktam…mksud yo gapo nih???huhu…
    mir,,wt ayt sedak ni so2…
    paihujey baru jer tulis pasal..DOTA&8230

    1. amirnawawi

      Tu just penyedap ayat jah.. Xdo maknonyo..ha3

  2. Hans

    kalo gini ambo boleh qoyak kelate mudoh la cenggini
    hohohohoh
    Hans baru jer tulis pasal..Tuah Ayam Nampak Di Kaki Tuah Manusia Boleh Makan Ayam!

    1. amirnawawi

      hans, kena practise lagi tu. xcukup pekat lagi loghat kelantan anda..he3

  3. mira

    nok fasih lagi kecek kelate, belaja la nge ambo..ambo mek kelate..ekeke :)
    mira baru jer tulis pasal..MaafKau Bukan Untukku

    1. amirnawawi

      jolo ko ni? tok seko molek gitu gak..he3

  4. Enchik Nine

    Bulih buat dictionary nie :D

    myetech9[dot]com @ Enchik Nine

    1. amirnawawi

      hi3..jom belajar sesame..awok org kelate jgk ko?

  5. atul

    Boleh doh kecek klate.. Tapi gak bila nak tulis tu payoh sikit.. Pehe2 lah ore luar baru nk blaja bahasa klate ni.. Hehe.. :D

  6. Has Mat Zin

    Salam. Saya lahir di Kelantan tp saya ddk hampir 11 tahun di Kuala Lumpur. Saya tak sempat nak belajar cakap Kelantan sbb mak saya telah membawa saya ke KL pada usia 5 tahun. Skrg saya belajar di Kelantan. Saya mengalami masalah untuk belajar bercakap Kelantan. Rasa kekok.Tp banyak perkataan yang saya tahu. Kerana mak dan ayah saya berasal dr Kelantan. Cuma saya tak mampu menguasai patah perkataan yang dituturkan. Kawan kawan saya ckp saya bercakap seperti Siam. Saya malu sgt :/ Tp usaha untuk bercakap Kelantan tak pernah pudar. Saya sgt berbangga lahir di Kelantan walaupun saya tidak membesar di sini. Saudara ada ape ape pendapat mengenai masalah saya ni? Saya menghadapi kesukaran untuk menyebut perkataan yang mempunyai sabdu. Hmmph

    1. amirnawawi

      biasa la tuh benda baru.. belajar pelahan-lahan. Kawan saya pom ada jugak masalah macam kamu. But, she practise and practise. Now she able to speak kelantanese well. Walaupom ada slang siam sket..haha3

  7. Aku lah ni

    belajor cakak barak lah pulok iter terik ni…

    (ganu)

    1. amirnawawi

      Cakak barak tu gapo? xpahang ambe..hehe3

  8. atie

    amirnawawi ,. hok aku lah ni ghoyak nuh mksuk dio “belajar cakap barat ” .. ahahah .

    1. amirnawawi

      Gedio tuh? Tok pehe -_-‘

  9. nikzafran

    abe amir…mu lupo letok sek2=geng2 :)

    1. amirnawawi

      haha.. hok tu basic sangat..

  10. sal

    salam..
    ajar la kita bha ckap kelantan hehe
    mana la taw kan dapat smbung blajar d kl.. dkat2 kelantan g 2… hehehe

    1. amirnawawi

      Boleh bha kalau kau

  11. sal

    ops.. kejap
    tolong bha translate kn nie haha
    1.”sapa nama mu?”
    2.”tinggal dmana?”
    3.”suda makan kah?”
    haha tq :)

    1. amirnawawi

      1) Mung namo gapo?
      2) Dok mano?
      3) Make doh ko?

      hehe3 tu jelah translatenyer

  12. johnjenin

    Bnyok sokmo buleh blaja ni. THanx to u amirnawawi.. Cumo kawe mintok buleh update pkatae hok beso guno. Prkatae hok beso kecek.
    Tq gu…

    1. amirnawawi

      ni perkataan basic la nih..hehe3

  13. tiyangatmojo

    Halo salam kenal,,jadi tahu nih logat nya
    tiyangatmojo baru jer tulis pasal..Minuman Sehat Pengganti Air Putih

  14. Nor Iema

    pat kito kerah kkekong….. huhuhuhu… ;)

    bakpo x v translete “supit gelenya” or “supit rokrat” nya??? ramai ttnya2.. kehkehkehkeh

  15. unknown

    hok oloh, gege go dio nih? Huh, plek jah ku tgok…

  16. zack

    salam ad sape2 bley ajar kan bahasa kelantan…
    teringin nak belaja..

  17. eyna

    salam, nak tanya maksud jurus to apew ye..

  18. zacky

    boleh saya tau ape maksud chekmek??bukan name kuih 2..chekmek molek yang dalam lagu m daud kilau2..terima kasih..

    1. amirnawawi

      Mek panggilan untuk perempuan di Kelantan

  19. Adilah

    Abe Amir, ambo nok blaja kecek Klate nih..tpi ambo x tau..boleh abe beri prkatae yg basic mcm saya, awak dan sume yg basic lah.. terima kasih.

    1. amirnawawi

      Oh! Kat atas ni semua yang basic la :)

  20. ina

    “Pyoh weh bleh gewe wk kuat nakir,
    Kta oyk wk sgoti pn dia kata kita takir..dia ingt kita supo dia bkali…” apa maksud ni….tolong2…hehe

    1. amirnawawi

      “susah ada awek yang suka menipu nih, Saya cakap benda betul pun dia cakap kita tipu. Dia ingat kita ni macam dia kot..”

  21. syafiqah

    Ssahnya hehehe org pnang nk blajaq ckp kelate

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge