July 21, 2024
Lain-Lain

Kulit Telur Ayam Berbeza Warna Kenapa?

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua. Harini saya nak kongsikan dengan anda semua mengenai kenapa kulit telur ayam berbeza warna.

Warna kulit telur ayam

Kisahnya macam ni, saya selalu tengok rancangan masakan dari luar negara. Bila waktu mereka gunakan telur ayam, kulit telur ayam mereka putih melepak. Tapi untuk telur ayam negara kita warna dia lain. Warna kelabu lebih kurang. Kenapa terjadi macam tu?

Warnanya boleh berbeza-beza, dan faktor ini bergantung pada baka ayam yang bertelur. Perbezaan warna tidak menjejaskan kualiti atau rasa telur. Beberapa faktor yang boleh mempengaruhi warna kulit telur termasuk:

Genetik ayam: Warna kulit telur ayam dipengaruhi oleh faktor genetik. Setiap baka ayam mempunyai ciri genetik tertentu yang merangkumi warna kulit telurnya. 

Jenis-jenis Diet Ayam: Pemakanan ayam juga boleh menjejaskan warna telur. Sebagai contoh, ayam yang makan lebih banyak jagung atau makanan ternakan mungkin menghasilkan telur dengan kulit yang lebih gelap. 

Pigmen dalam Makanan Ayam: Pigmen semulajadi dalam makanan ayam, seperti karotenoid, boleh memberikan warna tambahan padanya. Ayam yang mempunyai akses kepada banyak makanan yang mengandungi pigmen ini boleh menghasilkan telur dengan cangkerang yang lebih berwarna. 

Umur Ayam: Umur ayam juga boleh memainkan peranan. Sesetengah ayam menghasilkan telur dengan cangkerang yang berubah warna apabila mereka semakin tua. 

Faktor persekitaran: Faktor persekitaran, seperti pendedahan matahari, juga boleh menjejaskan warnanya. Ayam yang mendapat pendedahan matahari yang mencukupi boleh menghasilkan telur dengan kulitnya yang lebih gelap.

Adalah penting untuk ambil perhatian bahawa perbezaan dalam warna tidak menunjukkan perbezaan dalam kandungan nutrisi atau kualiti telur. Semua telur, sama ada putih, coklat, atau warna lain, mempunyai komposisi pemakanan yang hampir sama.

 

Jadi, walaupun warna boleh berbeza-beza, tidak terdapat perbezaan yang ketara dalam bahan makanan atau pemakanan antara telur dengan kulit berwarna dan telur dengan kulit putih.

Tapi persoalannya sekarang, telur itik negara kita elok je putih bersih kan. Kenapa pula tu?

Untuk mengetahui maklumat lain boleh teruskan membaca amirnawawi.com

amirnawawi

Penulis yang sentiasa memikirkan tentang masa depan.

One thought on “Kulit Telur Ayam Berbeza Warna Kenapa?

  • jentayu

    Lawa² semua ayam itu.
    Klau x silap, ayam kaki hitam ada subang putih kat telinga tu, ayam hutan tu.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *