«

»

Jan 10

Ku Anti Haiwan Ini.. Nyah Kau Dari Sini

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua. Macamana keadaan tempat anda semua? masih dilanda hujan? Tempat aku masih dilanda hujan sekali sekala namun kebiasaan panas terik di sinag hari.

Baiklah pabila hari hujan semua kita sedia maklum akan kehadiran binatang yang tidak dijemput seperti nyamuk dan katak. Namun entri pada kali ni aku nak cerita pasal nyamuk. Aik? apasal plak nyamuk ek? Takde ke binatang lain kau nak cerita Amir oi..haha3. The reasons why I’m gonna story about nyamuk today is because I hate this animal very much!

Masa hujan la haiwan ni aktif. Aku memang anti betul dengan nyamuk nih. Paling aku bengang bila waktu nak tidur. Kalau dia nak sedut darah aku banyak mana pun aku tak kisah la asalkan jangan berbunyi kat tepi telinga aku, Dah la gigit tu gatal tak keruan jadinya. Tambah-tambah kalau gigit kat tapak kaki. memang gatal la. Nak garu pon tak boleh kat tapak kaki.

Waktu kat kampung, konform ku akan pasang umat nyamuk sekeliling aku. Tapi nyamuk kat kampung ni kuat. 3 keping ubat nyamuk aku guna pom still berjaya gigit aku. Kesudahan yang terbaik, tidur dalam kelambu..huhu3, Tidur bawah kipas angin pun ok jugak. Tapi aku lebih suka tidur dalam kelambu sebab yakin aku bebas dari benda alah kecik tu.

Hari tu aku ada shout kat twitter tanya kawan-kawan apa binantang yang mereka tak suka dan kenapa, ramai yang tak suka binatang tersebut bersama sebab masing-masing.

Teria kasih atas perkongsian anda semua ya. Banyak jugak yang tak suka haiwan yang melata ek seperti lipas dan tikus nih..huhu3. Apepun setiap makhluk ciptaan Allah ada kebaikkannya yang tersendiri. Nyamuk jugak diperlukan bagi mengimbangi kitaran hidupan alam ini. harap-harap nyamuk baca entri aku n dan tak ganggu aku lagi.. (hahaha sengal!)

AM: Anda pula apa haiwan yang anda tidak suka? Dan kenapa?

 

Share Button
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

29 comments

Skip to comment form

  1. Izamir Ridzwan

    hik2 malunyaaaa

    1. amirnawawi

      haahaha3.. malu-malu kucing plak dia.hik3 😛

  2. paihujey

    gedik la pulak mamat ni anti dengan nyamuk..puihhhh..
    paihujey baru jer tulis pasal..Cuba Kita Renungkan

    1. amirnawawi

      Cis! tak puas hati sokmo mung nih. Aku memang anti nyamuk sokmo pom..haha3

  3. hazman aka species1980

    Ko ada potensi jadi model ridsect atau sheltox nie….hehehehe
    hazman aka species1980 baru jer tulis pasal..Promosi MEMANAH DALAM DEWAN termurah di Malaysia !!!

    1. amirnawawi

      haha3.. ridset ngan sheltox xmain la bro. Kalau fumakilla tu ok gak.. hehe3

  4. titan

    hoho..nyamuk. nyamuk tak kacak. menci.
    titan baru jer tulis pasal..Update Pertandingan Pengalaman Kena Denda di Sekolah

    1. amirnawawi

      hahaah3.. Nyamuk memang tak kacak. tapi orang yg digigtnya tu yang kacak.. 😛

  5. Zarul Umbrella

    nyamuk kat kampung mmg tak lut ubat nyamuk..kena pakai kelambu terus baru ok
    Zarul Umbrella baru jer tulis pasal..Fesyen Lelaki – Jersi Bola Malaysia Yg Semakin Popular

    1. amirnawawi

      Tu la.. nyamuk kat kampung memang selalu makan ubat kuat kot

      1. Zarul Umbrella

        lagi satu dia punya gigitan mmg hebat…
        Zarul Umbrella baru jer tulis pasal..Fesyen Lelaki – Jersi Bola Malaysia Yg Semakin Popular

  6. cikbolat

    caihh.. hahah.. ya.. gua rela peluk katak dri pegang dan tengok sugar glider !!!
    cikbolat baru jer tulis pasal..Nenek ! I LOVE YOU

    1. amirnawawi

      Sugar glider kiut ape. Amir hajatnya nak beli la sekor menatang sugar glider nih.. kat mana ek jual murah?

  7. amirnawawi

    Tu la.. yang part main tepi telinga tu yang paling saya anti..huhu3

  8. KiD

    kid tak kesah dan tak takut binatang ape2.. cuma yang hangin adalah bila serangga masuk telinga.. hadoooiiii
    KiD baru jer tulis pasal..MasterChef Junior

    1. amirnawawi

      Yang tu sape2 pom hangin Kid..haha3

  9. shraqs

    Kalau org suka nyamuk, memang dia jenis pemurah derma darah 🙂

    1. blackrosehunter

      lebih baik derma darah kt pacat..ada jugak dia sedut darah kotor..hehe
      blackrosehunter baru jer tulis pasal..Duit Syiling Malaysia 2012

      1. amirnawawi

        Nak lagi power, derma darah kat lintah..haha3

  10. maya mustwany

    sama la..yang kelakar,kalau mas kan,nyamuk dok nari2 kat telinga..lepas kopas2 selimut then selubung,alih2 nyamuk tuh dalam selimut lak.pe lagi bersilat sorang2 awal pagi..ceh!

    dengar cer kan,nyamuk suka gigit orang tak makan sayur?huhuhu..lalalala..
    maya mustwany baru jer tulis pasal..12 WAKTU MUSTAJAB UNTUK BERDOA

    1. amirnawawi

      ye ker? Amir ni vegetarian pon dia gigit gak..haha3. *perasan vege jap hari nih

  11. juanita

    bg tau kat kawan tu, ada tikus yg baik juga….hehehee
    juanita baru jer tulis pasal..Wordless Wednesday : Bread ClayPOt

    1. amirnawawi

      Tetikus rusak ke yang baik tuh? haha3

  12. @syzwnsrwk

    sejak kebelakangan ni aku tak berapa sihat sebab demam panas berlarutan nak dekat 5 hari, gara-gara nyamuk pelbagai spesies kat belakang rumah aku =_=
    @syzwnsrwk baru jer tulis pasal..Tazkirah Jumaat | Definisi Ibadah

    1. amirnawawi

      Tu la pasal.. Kecik-kecik pom berbisa nyamuk nih.. Seekor pom dah boleh membunuh..huhu3

  13. nabel

    bukan anti binatang? erk? 0.o haha, siapa la yang tak geli dengan hidupan hidupan ni, kadang rasa menyemakkan, tapi pastinya ada kisah-kisah yang terdahulu pasal binatang ni.
    nabel baru jer tulis pasal..Jahilnya Kita Dengan Kalimah Azan

    1. amirnawawi

      Tu la.. Setiap kejadian ada fungsinya yang tersendiri.. Mengimbangi kitaran alam ini..

  14. Dunia Maklumat

    Bahaya menatang nie…ada sorg kwn meniggal pon asbab haiwan ni..sama2 kita jaga kebersihan.
    Dunia Maklumat baru jer tulis pasal..Gambaran Ketinggian Nabi Adam a.s

    1. amirnawawi

      Yes! kebersihan tnggungjawab bersama.. 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

CommentLuv badge