Ciri Utama Pemimpin Muslim Sejati

Hari ni aku nak kongsi ngan teman2  semua berkenaan untuk memilih pemimpin muslim sejati.  Info ni aku dapat melalui risalah yang diedarkan selepas solat Jumaat kt Masjid Universiti aku nih. jadi kalau dapat sedikit ilmu tu aku rasa patut la kita kongsi bersama2 kan. Walaupun sikit, biarlah dapat semua paham..he3.. lagipun kita semua ni memang pemimpin kan..he3

“Sesungguhnya Aku (Allah) melantik manusia sebagai khalifah di atas muka bumi.” al-Baqarah ayat 30.

Baiklah, kt bawah ni adalah ciri-ciri utama pemimpin Muslim sejati

  • Beriman kepada Allah

  • Mengenali dakwah

  • Mengenali jiwa

  • Perhatian kepada orang bawahan

  • Teladan yang baik

  • Pandangan yang tajam

  • Kemahuan dan kekuatan

  • hikmah dan matang dalam tindakan

  • Optimis

  • Mengamalkan Syura’

  • Kombinasi nilai Umara’ (golongan yg wajib ditaati) Dan Ulama (setinggi-tinggi darjat manusia kerana Ulama pewaris Nabi)

  • Mempunyai daya tarikan semulajadi

 

Tu jelah kot ape yang aku nak cakap. lagipun entry ni just aku copy daripada risalah tu je..Sekdar perkongsian bersama la katakan..

amirnawawi

Penulis yang sentiasa memikirkan tentang masa depan.

2 thoughts on “Ciri Utama Pemimpin Muslim Sejati

  • April 9, 2011 at 10:23 pm
    Permalink

    ni kaki tengok DVD ni..hehehe..
    sharing yg bagus..seelok-eloknya kembangkan lagi isi tu..
    paihujey baru jer tulis pasal..ipad2 for free

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge